Критерії оцінювання учнів
КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ УЧНІВ З ХІМІЇ У СИСТЕМІ ЗАГАЛЬНОЇ ОСВІТИ
При оцінювання рівня навчальних досягнень з хімії враховується:
- рівень засвоєння теоретичних знань;
- оволодіння хімічною мовою як засобом відображення знань про речовини і хімічні явища;
- сформованість експериментальних умінь, необхідних для виконання хімічних дослідів, передбачених навчальною програмою;
- здатність учнів застосовувати набуті знання на практиці;
- уміння розв'язувати розрахункові задачі.
За відмінностями між обсягом і глибиною досягнутих результатів, ступенем самостійності у виконанні завдань, здатністю використовувати знання у нових ситуаціях виокремлено рівні навчальних досягнень учнів, що оцінюються за 12-бальною шкалою.
Кожний наступний рівень вбирає в себе вимоги до попереднього, а також додає нові характеристики.
Визначальними в оцінюванні рівня навчальних досягнень учнів є особистісні результати пізнавальної діяльності, в яких відбиваються загальнопредметні компетентності, набуті учнями в процесі навчання хімії.
Рівні навчальних досягнень учнів | Бали | Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів |
I. Початковий | 1 | Учень (учениця) розпізнає деякі хімічні об'єкти (хімічні символи, формули, явища, посуд тощо) і називає їх (на побутовому рівні); знає правила безпеки під час проведення практичних робіт |
2 | Учень (учениця) описує деякі хімічні об'єкти за певними ознаками; знає призначення лабораторного обладнання | |
3 | Учень (учениця) має фрагментарні уявлення з предмета вивчення і може відтворити окремі його частини; під керівництвом учителя виконує найпростіші хімічні досліди | |
II. Середній | 4 | Учень (учениця) знає окремі факти, що стосуються хімічних сполук і явищ; складає прості прилади для проведення дослідів і виконує їх під керівництвом учителя; складає з допомогою вчителя скорочену умову задачі |
5 | Учень (учениця) з допомогою вчителя відтворює окремі частини начального матеріалу, дає визначення основних понять; самостійно виконує деякі хімічні досліди, описує хід їх виконання, дотримується порядку на робочому місці; самостійно складає і записує скорочену умову задачі | |
6 | Учень (учениця) відтворює навчальний матеріал з допомогою вчителя; описує окремі спостереження за перебігом хімічних дослідів; робить обчислення за готовою формулою | |
III. Достатній | 7 | Учень (учениця) самостійно відтворює значну частину навчального матеріалу, з допомогою вчителя порівнює хімічні об'єкти, описує спостереження за перебігом хімічних дослідів; наводить рівняння реакцій за умовою задачі |
8 | Учень (учениця) самостійно відтворює фактичний і теоретичний навчальний матеріал, порівнює і класифікує хімічні об'єкти; самостійно виконує всі хімічні досліди згідно з інструкцією; робить обчислення за рівнянням реакції | |
9 | Учень (учениця) виявляє розуміння основоположних хімічних теорій і фактів, наводить приклади на підтвердження цього; робить окремі висновки з хімічних дослідів; з допомогою вчителя розв'язує задачі | |
IV. Високий | 10 | Учень (учениця) володіє навчальним матеріалом і застосовує знання у стандартних ситуаціях, уміє аналізувати, узагальнювати й систематизувати надану інформацію, робити висновки; робить висновки з практичної роботи; самостійно наводить і використовує необхідні формули для розв'язування задач |
11 | Учень (учениця) володіє засвоєними знаннями і використовує їх у нестандартних ситуаціях, встановлює зв'язки між явищами; самостійно знаходить і використовує інформацію згідно з поставленим завданням; виконує хімічний експеримент, раціонально використовуючи обладнання і реактиви; самостійно розв'язує задачі, формулює відповіді | |
12 | Учень (учениця) має системні знання з предмета, аргументовано використовує їх, у тому числі у проблемних ситуаціях; аналізує додаткову інформацію; самостійно оцінює явища, пов'язані з речовинами та їх перетвореннями; робить обґрунтовані висновки з хімічного експерименту; розв'язує експериментальні задачі за власним планом; самостійно аналізує та розв'язує задачі раціональним способом |
Оцінювання практичних робіт і
лабораторних дослідів
Рівні навчальних досягнень учнів |
Бали |
Критерії
оцінювання навчальних досягнень учнів |
I. Початковий |
1 |
Учень
(учениця) розпізнає деякі хімічні об'єкти (хімічні символи, формули, явища,
посуд тощо) і називає їх (на побутовому рівні); знає правила безпеки під час
проведення практичних робіт |
2 |
Учень
(учениця) описує деякі хімічні об'єкти за певними ознаками; знає призначення
лабораторного обладнання |
|
3 |
Учень
(учениця) має фрагментарні уявлення з предмета вивчення і може відтворити
окремі його частини; під керівництвом учителя виконує найпростіші хімічні
досліди |
|
II. Середній |
4 |
Учень
(учениця) знає окремі факти, що стосуються хімічних сполук і явищ; складає
прості прилади для проведення дослідів і виконує їх під керівництвом учителя |
5 |
Учень
(учениця) з допомогою вчителя відтворює окремі частини начального матеріалу,
дає визначення основних понять; самостійно виконує деякі хімічні досліди,
описує хід їх виконання, дотримується порядку на робочому місці |
|
6 |
Учень
(учениця) відтворює навчальний матеріал з допомогою вчителя; описує окремі
спостереження за перебігом хімічних дослідів |
|
III. Достатній |
7 |
Учень
(учениця) самостійно відтворює значну частину навчального матеріалу, з
допомогою вчителя порівнює хімічні об'єкти, описує спостереження за перебігом
хімічних дослідів |
8 |
Учень
(учениця) самостійно відтворює фактичний і теоретичний навчальний матеріал,
порівнює і класифікує хімічні об'єкти; самостійно виконує всі хімічні досліди
згідно з інструкцією |
|
9 |
Учень
(учениця) виявляє розуміння основоположних хімічних теорій і фактів, наводить
приклади на підтвердження цього; робить окремі висновки з хімічних дослідів |
|
IV. Високий |
10 |
Учень
(учениця) володіє навчальним матеріалом і застосовує знання у стандартних
ситуаціях, уміє аналізувати, узагальнювати й систематизувати надану
інформацію, робити висновки; робить висновки з практичної роботи |
11 |
Учень
(учениця) володіє засвоєними знаннями і використовує їх у нестандартних
ситуаціях, встановлює зв'язки між явищами; самостійно знаходить і
використовує інформацію згідно з поставленим завданням; виконує хімічний
експеримент, раціонально використовуючи обладнання і реактиви |
|
12 |
Учень
(учениця) має системні знання з предмета, аргументовано використовує їх, у
тому числі у проблемних ситуаціях; аналізує додаткову інформацію; самостійно
оцінює явища, пов'язані з речовинами та їх перетвореннями; робить
обґрунтовані висновки з хімічного експерименту; розв'язує експериментальні
задачі за власним планом |
Оцінювання розв’язування розрахункових
задач
Рівні
навчальних досягнень |
Бали |
Характеристика навчальних досягнень
учнів |
Початковий |
1 - 3 |
Розв’язування задач не передбачене |
Середній |
4 |
Учень
(учениця) складає з допомогою вчителя скорочену умову задачі |
5 |
Учень
(учениця) самостійно складає і записує скорочену умову задачі |
|
6 |
Учень (учениця) складає скорочену умову задачі; робить
обчислення лише з готовою формулою |
|
Достатній |
7 |
Учень
(учениця) наводить рівняння реакцій за умовою задачі |
8 |
Учень (учениця) робить обчислення за рівнянням реакції,
з допомогою вчителя розв'язує задачі |
|
9 |
Учень (учениця) наводить потрібні формули речовин і
рівняння реакцій; розв’язує задачі, користуючись алгоритмом |
|
Високий |
10 |
Учень (учениця) самостійно наводить і використовує
необхідні формули для розв'язування задач |
11 |
Учень
(учениця) самостійно і раціонально розв’язує задачі |
|
12 |
Учень
(учениця) самостійно і раціонально розв’язує задачі; розв’язує комбіновані
задачі |
Критерії
оцінювання навчального проєкту
Рівні навчальних досягнень учнів |
Бали |
Критерії оцінювання проєктної
діяльності учнів |
I. Початковий |
1 |
Учень
(учениця)ознайомлений з проєктною діяльністю; робота реферативного характеру
без визначення мети й завдань проєкту, а також без висновків за його
результатами взята з інтернет ресурсів; учень(учениця) презентує роботу лише
з допомогою вчителя; робота неестетично оформлена. |
2 |
Учень
(учениця) розкриває деякі поняття із
вибраної теми проєкту; робота взята з інтернет ресурсів; учень(учениця)
потребує допомоги вчителя при поясненні зображень; матеріали записані з
граматичними і орфографічними помилками. |
|
3 |
Учень
(учениця) пояснює фрагментарні уявлення з теми проєкту і може відтворити
окремі його частини; в роботі не визначена мета і завдання проєкту, відсутні
висновки; учень ( учениця) з допомогою
учителя демонструє найпростіші поняття. |
|
II. Середній |
4 |
Учень
(учениця) знає окремі факти, що стосуються проєктної роботи; наводить під
керівництвом вчителя прості приклади на підтвердження певної позиції;
демонструє неповне розуміння теми. |
5 |
Учень
(учениця) з допомогою вчителя відтворює окремі частини проєкту, дає
визначення основних понять; робота не містить наочних матеріалів, які б
допомогли зрозуміти зміст проєкту. |
|
6 |
Учень
(учениця) відтворює матеріал з
допомогою вчителя; поданий матеріал не зацікавлює інших учнів , нелогічно
пов'язаний; учень(учениця) описує окремі власні спостереження; |
|
III.
Достатній |
7 |
Учень
(учениця) самостійно відтворює значну частину
проєктної роботи, з допомогою вчителя пояснює перебіг
явищ чи процесів; вміє порівнювати та наводити приклади ; разом з
учителем формулює висновки за результатами дослідження. |
8 |
Учень
(учениця) самостійно відтворює фактичний і теоретичний матеріал проєктної
роботи; рекомендована вчителем інформація не охоплює всі головні факти і
найважливіші поняття. |
|
9 |
Учень
(учениця) виявляє розуміння основоположних
теорій і фактів; наочні матеріали доповнюють зміст проекту і
відображають специфіку теми; з допомогою вчителя наводить приклади та робить
висновки. |
|
IV. Високий |
10 |
Учень
(учениця) володіє навчальним матеріалом і застосовує знання у презентації,
уміє аналізувати, узагальнювати й систематизувати надану інформацію, робити
висновки; логічно і послідовно висвітлений матеріал обраної теми проєкту;
робота належно оформлена. |
11 |
Учень
(учениця) володіє засвоєними знаннями і використовує їх у презентації ,
встановлює зв'язки між явищами; самостійно знаходить і використовує
інформацію згідно з поставленим завданням; демонструє викладення матеріалу в
правильній послідовності та хронологічному порядку . |
|
12 |
Учень
(учениця) має системні знання з предмета, аргументовано використовує їх у
проєктній роботі; аналізує додаткову інформацію; демонструє повне розуміння
матеріалу; презентація завершена, логічно та послідовно розміщений матеріал;
робить обґрунтовані висновки з проведеного експерименту; самостійно аналізує
та вносить пропозиції щодо наявної проблеми. |
Критерії оцінювання навчального проєкту
1. Обґрунтування й постановка мети, планування шляхів її досягнення,
практична цінність проекту (max — 5 балів)
0 |
Мета виконання проєкту не сформульована |
1–2 |
Мета визначена, але не позначені шляхи її досягнення,
немає плану роботи |
3-4 |
Мета визначена, описана не чітко, подано певний план
шляхів її досягнення |
5 |
Мета
визначена, чітко описана, подано детальний план шляхів її досягнення, проєкт
виконаний точно й послідовно, відповідно до плану він має практичну цінність |
2.
Повнота використаної інформації, різноманітність джерел інформації (max — 5
бали)
0 |
Бібліографія відсутня |
1-2 |
Бібліографія містить незначний обсяг відповідної
інформації |
3-4 |
Робота містить неповну інформацію з відповідних джерел |
5 |
Робота містить досить повну інформацію з широкого
спектра відповідних джерел |
3.
Творчий і аналітичний підхід до роботи, об’єм розробок, новизна рішень (max — 7
балів)
1 |
Робота не містить особистих роздумів і є нетворчим
зверненням до теми проєкту |
2-3 |
Робота містить поверховий опис теми проєкту |
4-5 |
Робота містить роздуми описового характеру,
невикористані можливості творчого підходу
|
6–7 |
Робота
відзначається глибокими роздумами й аналізом, власним оригінальним
відношенням автора до ідеї проєкту, новими рішеннями |
4.
Якість оформлення звіту про роботу над проектом і наочних посібників (max — 4
бали)
0 |
Звіт відсутній |
1–2 |
Звіт представлений у вигляді усного повідомлення без
наочних посібників |
3 |
Звіт
представлений у вигляді презентації або текстового файлу, але якість
оформлення низька. |
4 |
Звіт представлений у вигляді презентації або текстового
файлу |
5.
Аналіз процесу й результатів роботи (max — 6 балів)
0 |
Аналіз роботи відсутній |
1–2 |
Аналіз роботи виконаний формально |
3-4 |
Аналіз роботи виконаний, але висновки неповні |
5–6 |
Представлений вичерпний огляд ходу роботи з аналізом
ситуацій, що складалися |
6. Особиста зацікавленість автора,
його залученість у роботу, рівень самостійності (max — 4 бали)
1–2 |
Робота шаблонна, що показує формальне ставлення автора |
3–4 |
Робота
самостійна, що демонструє особисту зацікавленість автора, власні розробки й
пропозиції |
Критерії
оцінювання групової роботи учнів
Рівні
навчальних досягнень |
Бали |
Характеристика навчальних досягнень
учня (учениці) |
Початковий |
1 |
Учень
(учениця) спостерігає за роботою товаришів; спостерігає за процесом
планування роботи групи, розподілу доручень, прийняття групового рішення |
2 |
Учень
(учениця) іноді виконує навчальне завдання за допомогою товаришів, рідко
вступає у полілог або діалог (рідко погоджується з думкою однокласників,
прислухається до їхніх порад) |
|
3 |
Учень
(учениця) іноді вступає у полілог або діалог, інколи висловлює власну думку,
не обґрунтовуючи її аргументами; намагається брати участь в оцінюванні роботи
товаришів, однак дає необ’єктивну оцінку; часто спричинює конфлікти, не вміє
знаходити вихід із конфліктної ситуації |
|
Середній |
4 |
Учень
(учениця) спостерігає за процесом планування роботи групи, розподілом
доручень, прийняттям групового рішення та інколи бере у ньому участь;
здійснює спроби (часто невдалі) звернутися за допомогою до членів групи; не
завжди уважно слухає товаришів |
5 |
Учень
(учениця) час від часу вступає у полілог або діалог, іноді висловлює власну думку; періодично
спричинює конфлікти, виявляє недостатнє вміння знаходити вихід із конфліктної
ситуації; не завжди уважно слухає товаришів
|
|
6 |
Учень (учениця)
періодично висловлює власну думку, хоч і не зовсім вдало обґрунтовує її
аргументами; часто погоджується із думкою товаришів, прислухається до окремих
порад; знає етикетні формули, інколи користується ними під час співпраці у
групах; періодично бере участь в оцінюванні роботи товаришів, не завжди
об’єктивно їх оцінює. |
|
Достатній |
7 |
Учень
(учениця); періодично бере участь у процесі планування роботи групи,
розподілі доручень, прийнятті групового рішення, часто звертається за
допомогою до товаришів; періодично надає допомогу однокласникам; хоча не
завжди вдало; у більшості випадків погоджується із думкою товаришів, не
завжди використовує етикетні формули під час співпраці у групах; уміє слухати
товариша, хоча інколи перебиває його під час спілкування; намагається не
провокувати конфлікти, однак інколи їх спричинює, не завжди вміє знаходити
вихід із конфліктної ситуації |
8 |
Учень
(учениця) намагається у більшості випадків брати активну участь у полілозі
або діалозі, процесі планування роботи групи, розподілі доручень, прийнятті
групового рішення, виявляє здатність до партнерської співпраці, здійснює
спроби навчати товаришів; періодично бере участь в оцінюванні роботи
однокласників, намагаючись об’єктивно їх оцінити; намагається не провокувати
конфлікти, однак інколи їх спричинює, вміє знаходити вихід із конфліктної
ситуації |
|
9 |
Учень
(учениця) бере участь у активну участь у процесі планування роботи групи,
розподілі доручень, прийнятті групового рішення, полілозі або діалозі,
висловлює власну думку й намагається її довести, використовуючи аргументи,
завжди використовує етикетні формули під час співпраці у групах; уміє слухати
товариша, не перебиває його під час спілкування, намагається не провокувати
конфлікти, завжди вміє знаходити вихід із конфліктної ситуації, бере участь в
оцінюванні роботи однокласників, намагаючись об’єктивно їх оцінити; доповідає
класу про результати групової роботи |
|
Високий |
10 |
Учень
(учениця) бере активну участь у процесі планування й виконання завдання у
групах, розподілі доручень, прийнятті групового рішення, полілозі або
діалозі; у разі потреби звертається за допомогою до товаришів, надає їм
допомогу; завжди використовує етикетні формули під час співпраці у групах;
уміє слухати товариша, не перебиває його під час спілкування, бере участь в
оцінюванні роботи однокласників, об’єктивно їх оцінює, доповідає класу про
результати групової |
Рівні
навчальних досягнень |
Бали |
Характеристика навчальних досягнень
учня (учениці) |
|
|
роботи,
формулює висновки |
11 |
Учень
(учениця) може навчати своїх товаришів, виявляючи до них повагу; систематично
бере активну участь у полілозі або діалозі, уміє висловлювати власну думку,
наводить аргументи для її доведення, погоджується з думкою однокласників за
умови наведення аргументів; систематично користується необхідними етикетними
формулами; уміє уважно слухати інших, не провокує виникнення конфлікту,
докладає усіх зусиль для його залагодження у випадку виникнення; об’єктивно
оцінює товаришів, доповідає класу про результати групової роботи, чітко
формулює висновки |
|
|
12 |
Учень
(учениця) надає підтримку іншим членам групи, заохочує їх до роботи, виявляє
протиріччя в аналізі явища, вдало узагальнює думки інших і просуває роботу
групи вперед, вносить вдалі пропозиції, які враховує група; систематично
користується необхідними етикетними формулами; уміє уважно слухати інших,
докладає усіх зусиль для залагодження
конфліктів у випадку їх виникнення; об’єктивно оцінює товаришів, доповідає
класу про результати групової роботи, чітко формулює і аргументує висновки |
Рівневе оцінювання |
||||
Бали |
Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів |
|||
І. Початковий (П) |
1 |
Учень (учениця) за допомогою вчителя може назвати
окремі поняття, що стосуються здоров'я та безпеки життєдіяльності |
||
2 |
Учень (учениця) має уявлення про елементарні поняття
здорового способу життя й безпечної поведінки. За допомогою вчителя або з
використанням підручника (робочого зошита) відтворює окремі факти навчального
матеріалу |
|||
3 |
Учень (учениця) за допомогою вчителя або з
використанням підручника (робочого зошита) фрагментарно відтворює елементарні
поняття про здоровий спосіб життя. Під керівництвом і контролем учителя
епізодично виконує практичні дії, що формують безпечну поведінку. Повторює
оцінні судження інших без достатнього осмислення |
|||
ІІ. Середній (С) |
4 |
Учень (учениця) за допомогою вчителя або з
використанням підручника (робочого зошита) дає визначення окремих понять;
частково характеризує ознаки здоров'я та безпечної поведінки; за допомогою
вчителя виконує елементарні практичні дії, пов'язані з формуванням здорового
способу життя й безпечної поведінки |
||
5 |
Учень (учениця) самостійно дає визначення окремих
понять; за допомогою вчителя або з використанням підручника (робочого зошита)
відтворює навчальний матеріал, характеризуючи ознаки здоров'я, шляхи та
методи його зміцнення та збереження життя. За допомогою інструкції та консультації
вчителя, виконує практичні дії, пов'язані з формуванням здорового способу
життя й безпечної поведінки. Повторює почуті від інших найпростіші оцінні
судження про здоровий спосіб життя й безпечної поведінки |
|||
6 |
Учень (учениця) самостійно, але неповно відтворює
навчальний матеріал; за допомогою вчителя розв'язує прості типові навчальні
ситуаційні задачі; характеризує окремі ознаки здоров'я, наводить прості
приклади дій про збереження здоров'я. За допомогою інструкції та консультації
вчителя виконує практичні дії, пов'язані з формуванням життєвих навичок
здорового способу життя й безпечної поведінки. Пояснює найпростіші оцінні
судження про здоровий спосіб життя й безпечної поведінки |
|||
ІІІ. Достатній (Д) |
7 |
Учень (учениця) загалом самостійно відтворює
навчальний матеріал, розкриває суть понять; розв'язує прості типові
ситуаційні задачі. Характеризує ситуації, що містять загрозу й потребують
практичних дій. Висловлює окремі оцінні судження про стан здоров'я, поведінку
в різних ситуаціях, свою та інших, міжособистісні стосунки |
||
8 |
Учень (учениця) самостійно відповідає на поставлені
запитання; дає порівняльну характеристику явищам і процесам, які
характеризують здоров'я. Визначає засоби, які необхідно використовувати у виконанні
практичних дій. Обґрунтовує свої оцінні судження про здоровий спосіб життя й
безпечної поведінки, спираючись на предметні знання та усталені норми |
9 |
Учень (учениця) відтворює інформацію, відповідає на
поставлені запитання; самостійно розв'язує стандартні ситуаційні завдання;
пояснює зміст і послідовність операцій, що входять до складу практичних дій;
за допомогою вчителя встановлює причинно- наслідкові зв'язки, робить нечітко
сформульовані висновки; свідомо приймає рішення; володіє навичками
самоконтролю |
|||
IV. Високий (В) |
10 |
Учень (учениця) обґрунтовано відповідає на
запитання, передбачені навчальною програмою курсу; самостійно аналізує та
розкриває суть явищ і процесів, що характеризують здоровий спосіб життя; узагальнює,
систематизує, установлює причинно- наслідкові зв'язки; користується джерелами
додаткової інформації. За допомогою вчителя розв'язує нестандартні ситуації;
виконує практичні дії щодо здорового способу життя й безпечної поведінки,
формулює висновки про конкретну оздоровчу діяльність; свідомо користується
правилами здорового способу життя й безпечної поведінки. Висловлює оцінні
судження про стан здоров'я власного й інших, поведінку свою та інших,
міжособистісні стосунки |
||
11 |
Учень (учениця) логічно, усвідомлено відтворює
навчальний матеріал в межах навчальної програми курсу; самостійно аналізує й
розкриває закономірності явищ і процесів, що характеризують здоровий спосіб
життя й безпечної поведінки, їх сутність; установлює й обґрунтовує
причинно-наслідкові зв'язки; аргументовано переконує в необхідності виконання
дій щодо здорового способу життя й безпечної поведінки; самостійно
користується джерелами додаткової інформації. Аналізує та обґрунтовує оцінні
судження про стан здоров'я власного й інших, наслідки своїх дій, поведінку
свою та інших |
|||
12 |
Учень (учениця) свідомо відтворює й розуміє
навчальну інформацію за програмою курсу; може вести дискусію з конкретного
питання здорового способу життя й безпечної поведінки з використанням знань
суміжних програм; самостійно оцінює та характеризує різноманітні явища та
процеси, які розкривають сутність здорового способу життя й безпечної
поведінки; самостійно користується різними джерелами інформації, у тому числі
й рекомендованими вчителем. Розв'язує проблемні завдання; має
здоров'язберігаючі життєві навички; вибирає безпечний варіант розв'язання
нестандартної ситуації; визначає мету своїх дій і знаходить альтернативні та
вибирає й обґрунтовує оптимальні шляхи її досягнення; оцінює тимчасові та
довгострокові наслідки вибраного варіанту; робить обґрунтовані висновки.
Виявляє особисту позицію щодо здорового способу життя й безпечної поведінки.
Обґрунтовує цінність набутих знань і сформованих розумових і практичних умінь
і життєвих навичок для власного здоров'я |
Розроблено відповідно до загальних критеріїв оцінювання рівня
володіння учнями теоретичними знаннями.
Наказ МОН № 289 від
01.04.2022 р.
Коментарі
Дописати коментар